Simona Semenič
lepe vide lepo gorijo
Prešernovo gledališče Kranj
Na sporedu Tedna slovenske drame
02.04.2022 | ob 19:30 | Prešernovo gledališče Kranj, dvorana |
Zasedba
Režiserka: Maša Pelko
Dramaturginja: Eva Kraševec
Scenografa: Dorian Šilec Petek in Sara Slivnik
Kostumografka: Tina Bonča
Avtor glasbe: Luka Ipavec
Svetovalec za gib: Klemen Janežič
Lektorica: Maja Cerar
Oblikovalec luči: Andrej Hajdinjak
Asistentka dramaturgije: Lučka Neža Peterlin
Oblikovalec maske: Matej Pajntar
Igrajo
Vesna Jevnikar / Draga Potočnjak k.g.
Doroteja Nadrah
Darja Reichman
Vesna Slapar
Miha Rodman
Aljoša Ternovšek
Gaja Filač
O uprizoritvi
"vsem čarovnicam, ki niso prišle niti v wikipedijo niti v literarno zapuščino"
Besedilo lepe vide lepo gorijo je Simona Semenič napisala za Prešernovo gledališče po naročilu. V želji po uprizarjanju sodobnih slovenskih dramskih besedil smo se z avtorico dogovorili za besedilo, ki naj bi obravnavalo tematiko enega osrednjih slovenskih mitov – mit o lepi Vidi v želji, da preizprašamo mesto in vlogo ženske v današnji družbi. Nastalo je tematsko večplastno ter uprizoritveno izzivalno besedilo, v katerem Simona Semenič poudarja dvoličnost v obravnavanju tematike zlorab in ženske neenakopravnosti. Izhodišče drame je primerjava žensk, ki so zaznamovale zgodovino z "nevidnimi" Vidami, ki so se prav tako pogumno odločale za drugačno življenje, a ostale zatrte in ubite tako na duši kot tudi na telesu.
Avtorica v svojem besedilu ob "inkviziciji" opozarja na podobnosti s srednjim vekom, v katerem so bile samosvoje in svobodne ženske označene za čarovnice in obsojene na grmado. Toda kot ugotavlja Simona Semenič, tudi v 21. stoletju ni nič drugače. Morda samo s to razliko, da so bile v srednjem veku t. i. čarovnice obsojene na grmado, danes pa so označene za norice.
Simona Semenič v drami lepe vide lepo gorijo predstavi zgodbe "sodobnih čarovnic" o ohranjanju represivnih mehanizmov nadzora v sodobnem svetu, v katerem ženske še zmeraj bijejo boj za pravico odločanja o lastnem telesu in duši, boj za pravico do enakopravnosti, užitka in seveda svobode.
Podobno stališče o ženskah v svetu "novodobne inkvizicije" v svojih delih in v nedavnem odzivu na ukinitev pravice do splava na Poljskem zagovarja tudi Nobelova nagrajenka Olga Tokarczuk: "Obsesivno sovraštvo do žensk, do njihovih teles, kompulzivna potreba po nadzoru spolnosti izhaja iz občutka lastne šibkosti. Patriarhat je kolos na glinenih nogah. Ne pretvarjajmo se – ta sistem bo cinično izkoristil vsak trenutek krize, vojne, epidemije, da ženske vrne v kuhinjo, cerkev in k zibelki. Ženske pravice niso bile podeljene enkrat za vselej. Čuvati jih moramo, tako kot vsako drugo pridobitev, ki razširja obseg državljanskih svoboščin in človeškega dostojanstva."
V svojem razmisleku o uprizoritvenem konceptu pa je režiserka Maša Pelko zapisala: "V to dramsko situacijo Simona Semenič v svoji prepoznavni pisavi vplete mnoštvo narativ, ki ženskim protagonistkam omogoča, da preizprašujejo lastno pozicijo
v trenutni družbeni in socialni situaciji ter se pri tem ozirajo na zgodovino, feminizem, seksizem in pop kulturo. Besedilo se tako sočasno poigrava s fiktivnimi zgodbami in slovensko mitologijo ženske, ki jo vodi lepa Vida, ob tem pa nas sooča z radikalno sodobnimi zgodbami časa, ki ga živimo, in problemi, ki ta čas zaznamujejo. Kar odlikuje besedilo Simone Semenič, je neizprosna kombinacija krutosti, ki zareže v bralčevo/gledalčevo intimo, in hkrati komičnost ter humor banalnosti vsakdana,
ki je v trenutku prepoznana, in prav s to dvojnostjo se želi poigravati tudi gledališka uprizoritev."
"Ženska, tako nam sporoča predstava, še vedno ni enakopravno postavljena ob bok moškemu. Lepa Vida je moteča, nerazumljena, ožigosana z boleznijo ali/in norostjo." (Tadeja Krečič Sholten, Radio Slovenija, 19. novembra 2021)
Premiera: 18. novembra 2021
Predstava traja 1 uro in 30 minut in nima odmora.
*Vsebina je povzeta po spletni strani uprizoritve.