Drago Jančar
To noč sem jo videl
Drama SNG Maribor, Burgtheater, Jugoslovensko dramsko pozorište, Cankarjev dom
Na sporedu Tedna slovenske drame
05.04.2022 | ob 18:00 | Slovensko narodno gledališče (SNG) Maribor |
Razprodano! |
Zasedba
Režiser: Janez Pipan
Scenograf: Marko Japelj
Avtorica videa: Vesna Krebs
Kostumograf: Leo Kulaš
Skladatelj: Milko Lazar
Avtor glasbenih priredb in korepetitor: Robert Mraček
Oblikovalec svetlobe: Andrej Hajdinjak
Oblikovalec odrskega giba in borilnih veščin: Sergio Moga
Lektorica: Metka Damjan
Prevajalca romana v nemški jezik: Daniela Kocmut, Klaus Detlef Olof
Prevajalka romana v srbski jezik: Ana Ristović
Prevajalki na vajah (za nemški jezik): Barbara Lečnik, Tjaša Šket
Prevajalka pesmi Počiva jezero v tihoti v španski jezik: Mojca Medvedšek
Asistent režiserja: Žiga Hren (študent AGRFT)
Asistentka kostumografa: Lara Kulaš
Asistent skladatelja: Marjan Peternel
Nadnapisi: Ana Gabrovec
Igrajo
Nataša Matjašec Rošker
Blaž Dolenc
Milan Marić
Nebojša Ljubišić
Milena Zupančič
Davor Herga
Uroš Smolej
Daniel Jesch
Mateja Pucko
Matevž Biber
Vladimir Vlaškalić
Mirjana Šajinović
Anže Krajnc
Irena Varga
Ivica Knez
Robert Mraček
Matija Stipanič
Robert Korošec
Aleš Valič
Alfonz Kodrič
Kristijan Ostanek
Nejc Ropret
Petja Labovič
Mojca Simonič
Dane Radulović
Anže Krajnc
Matjaž Kaučič
Žan Pečenik
Ivica Knez
Davor Herga
Robert Mraček
Matija Stipanič
Mirjana Šajinović
Mojca Simonič
Nejc Ropret
Kristijan Ostanek
Davor Herga
Nejc Ropret
Kristijan Ostanek
Mirjana Šajinović
Mojca Simonič
O uprizoritvi
Brezčasna zgodba o času, ki nekatere spremeni v ljudi, druge pa v pošasti
Drago Jančar je velikan slovenske, evropske in svetovne literature. Brezčasen, mojstrski pripovedovalec se v svojih romanih, novelah, kratkih zgodbah in dramah dotika globokih ran Slovenije in našega širšega kulturnega prostora, tako imenovane Mitteleurope. Njegove zgodbe segajo v bližnjo ali daljno preteklost, v današnji kruti kapitalistični moment, v neimenovane prostore nesvobode, včasih bivajo v metafori ali pa, kot se zgodi le največjim, sestavijo vse elemente pripovedi, vse svoje pisateljske značilnosti in pripovedne kvalitete v brezčasno mojstrovino, kot je roman To noč, ko sem jo videl.
Odrska postavitev romana To noč sem jo videl je eden najambicioznejših umetniških projektov v zgodovini samostojne Slovenije. Nastal bo kot koprodukcija med dunajskim Burgteatrom (pod vodstvom Martina Kušeja), srbskim Jugoslovenskim dramskim pozorištem ter Cankarjevim domom. Koprodukcija z mednarodno zasedbo ni nastala zaradi naključnih povezav, ampak je logična posledica vsebine romana. Pet pripovedovalcev, ki v romanu govorijo pretresljivo zgodbo Veronike Zarnik, je namreč različne narodnosti. Vsak od njih odstira Veronikino usodo z njegove oziroma njene perspektive – srbski oficir Stevan, Veronikin ljubimec, njena dementna mati, nemški zdravnik, hišna gospodinja Joži ter ostareli partizan Jeranek odvijejo zamotan klobčič ljubezni, ljubosumja, poguma, pa tudi krutosti, izdaje, vsega človeškega. Čeprav gre za pet prvoosebnih zgodb, so te polne dogodkov, situacij. Ljubezenska zgodba med Veroniko in Stevanom, vihra druge svetovne vojne, Veronikina končna usoda, pa vsi pisani, izjemno izpisani karakterji, ki kličejo po utelešanju odlične mednarodne igralske zasedbe.
Janez Pipan, ki je pripravil odrsko priredbo in uprizoritev tudi režiral, je intelektualec neznanskih širin, ki se je z Jančarjem srečal že v uspešni postavitvi njegovega romana Katarina, pav in jezuit na odru ljubljanske Drame, ki jo je Pipan dolga leta uspešno vodil. Za uspešno odrsko postavitev takega romana, kot je To noč sem jo videl, ni dovolj "le" režijska vizija. Potrebne so življenjske izkušnje, širina, načitanost, predvsem pa ljubezen in spoštovanje do vsega, kar je človeško, krhko. Pipanova adaptacija teksta ohrani kronološko razdrobljenost, a se nasloni na dele romana, ki so situacijsko najbolj bogati in zanimivi. Gre za sodobni, poetični realizem, kjer se leta izkušenj zrcalijo v umirjeni, dostojanstveni režijski poetiki, ki odlično sovpada z zadržanim, dodelanim, izpiljenim Jančarjevim slogom.
"Pipan romaneskni narativ iz petih individualnih pripovedi transformira v plastično, tridimenzionalno uprizoritev v treh dejanjih, kjer se monološko naratorstvo spretno izmenjuje z inscenacijo, prezentacija z reprezentacijo. Princip je preprost, vendar funkcionira brezhibno." (Peter Rak, Delo, 28. septembra 2021)
Premiera: 24. septembra 2021
Predstava traja 4 ure in ima dva odmora.
*Vsebina je povzeta po spletni strani uprizoritve.